Den europæiske arbejdsstyrke skrumper

EU's arbejdsstyrke skrumper med 5,7 mio. frem mod 2030. Det skaber problemer for økonomisk vækst og grøn omstilling. Særligt ufaglærte og faglærte kommer til at mangle i fremtidens arbejdsstyrke.

Hovedkonklusioner

  • Den europæiske arbejdsstyrke skrumper og fastholdes de nuværende uddannelsesmønstre, vil der sandsynligvis opstå et betydeligt mismatch på arbejdsmarkedet. I 2030 kan EU stå med et arbejdsmarked med hhv. 8,4 mio. færre ufaglærte, 6,2 mio. færre personer med en faglært eller gymnasial uddannelse, og en stigning på 8,9 mio. personer med en videregående uddannelse. Disse store skift i udbuddet vil ikke nødvendigvis kunne matches af skift i efterspørgslen.
  • Samlet set skal EU i 2030 efteruddanne 5,1 pct. af sin arbejdsstyrke, hvis virksomhederne skal have adgang til de samme kompetencer, som de har i dag. Der er dog stor forskel på, hvor stort et mismatch de enkelte medlemslande forventes at skulle forholde sig til, selvom ingen lande går fri.
  • Uden politiske tiltag vil udfordringerne kun vokse, jo længere vi kigger frem. Til gengæld betyder en længere tidshorisonten også, at flere løsningsmuligheder åbnes. EU-landenes politiske løsninger bør fokusere på produktivitetsforbedringer, forøgelser af erhvervsdeltagelsen, hævelse af pensionsalderen, muligheder for udenlandsk arbejdskraft og ikke mindst efteruddannelse.
  • Et land som Danmark er generelt i stand til at betale gode lønninger men vil nok også skulle betale mere i fremtiden. Ser vi mod lande, hvor vi traditionelt har hentet arbejdskraft fra, såsom Tyskland, Sverige og Polen, vil alle tre lande mangle de samme uddannelsesgrupper som os. Dette kan betyde, at Danmark vil have sværere ved at hente udenlandsk arbejdskraft med de nødvendige kompetencer inden for EU’s grænser i fremtiden. Danmark står dog stadig godt, idet andre parametre end løn, f.eks. arbejdsforhold, spiller en rolle i valget af arbejdsplads.

I 2030 kan der være 6,4 mio. færre personer med en faglært eller gymnasial uddannelse i EU

Mangel på arbejdskraft er på toppen af dagsordenen i mange EU-lande. De nyeste tal fra april 2023 viser, at ca. 30 pct. af EU’s virksomheder melder at mangle hænder; det højeste tal målt i statistikkens levetid.

Kigger vi fremad, må man desværre konstatere, at problemet ikke vil blive mindre. Frem mod 2030 vil antallet af personer mellem 25-64 år skrumpe med 5,7 mio. personer, svarende til et fald på 2,4 pct.

Men vi bliver ikke kun færre i kernearbejdsstyrken. Yngre generationer uddanner sig generelt længere, og de generationer, som forlader arbejdsmarkedet de kommende år har generelt et lavere uddannelsesniveau.

Tager vi højde for uddannelsessammensætningen i gruppen 25-64 årige og fremskriver denne med den demografiske udvikling, får man, at antallet af ufaglærte vil skrumpe med 8,4 mio. personer, at antallet af faglærte skrumper med 6,2 mio. mens antallet af personer med en videregående uddannelse vil vokse med 8,9 mio. personer, jf. figur 1.

Det er dog vigtigt at understrege, at 8,9 mio. flere personer med en videregående uddannelse ikke nødvendigvis er lig med overuddannelse, da flere af fremtidens jobs generelt må forventes at kræve et vis uddannelsesniveau. Analysen siger heller ikke noget om fordelingen inden for gruppen, hvorfor der godt kan være underskud af f.eks. sygeplejersker, selvom der kommer flere i gruppen med en videregående uddannelse.

Sådan har vi gjort

Vi benytter os af befolkningsfremskrivningerne fra Eurostat og kombinerer disse med Eurostats tal for uddannelsesniveauer.

Eurostat tager udgangspunkt i ISCED-definitioner af uddannelsesniveauer, hvor kun formel uddannelse medregnes hvilket betyder, at f.eks. arbejdsmarkedserfaring ikke tages med. Her klassificeres 9 uddannelsesniveauer rangerende fra 0 til 8. Hvis disse yderligere grupperes til tre grupper efter det danske uddannelsessystem, svarer det til følgende:

  • ISCED 0-2 hvor højest fuldført uddannelse er grundskolen, altså ufaglært arbejdskraft
  • ISCED 3-4 hvor højest fuldført uddannelse enten er en erhvervsfaglig eller gymnasial uddannelse
  • ISCED 5-8 hvor højest fuldført uddannelse enten er en erhvervsakademiuddannelse, professionsbacheloruddannelse mv., eller en universitetsuddannelse; altså en videregående uddannelse.

På grund af datamæssige begrænsninger er det desværre ikke muligt at opnå en større detaljeringsgrad. Det er ligeledes heller ikke muligt at undersøge en større gruppe end de 25 til 64-årige.

Kilder:

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?oldid=497115#Population_projections

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Education_and_training_statistics_at_regional_level

https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf

https://www.uvm.dk/uddannelsessystemet/overblik-over-det-danske-uddannelsessystem/det-ordinaere-uddannelsessystem

...

Den relative ændring er størst for den ufaglærte gruppe. Antallet af ufaglærte personer skrumper med 17 pct. frem mod år 2030, mens antallet af personer med en faglært eller gymnasial uddannelse falder med 6 pct. Omvendt stiger gruppen af personer med en videregående uddannelse med 11 pct.

Ser vi endnu længere frem mod 2050, forstærkes udviklingen. I år 2050 vil der således forventeligt være 24,2 mio. færre i kernearbejdsstyrken, svarende til et fald på 10 pct. Ser vi på fordelingen mellem uddannelsesgrupperne vil det betyde 16,4 mio. færre ufaglærte, 17,3 mio. færre personer med en faglært eller gymnasial uddannelse og 9,4 mio. flere personer med en videregående uddannelse. For de respektive grupper svarer det til en relativ ændring på henholdsvis -34 pct., -16 pct., og 12 pct.

Ændringer i arbejdsstyrken i EU efter uddannelsesniveau

 

2030

2040

2050

 

Antal personer

Procent

Antal personer

Procent

Antal personer

Procent

Ufaglærte

-8.398.000

-17,2%

-13.865.000

-28,4%

-16.401.000

-33,6%

Faglært eller gymnasial uddannelse

-6.220.000

-5,8%

-13.115.000

-12,2%

-17.281.000

-16,0%

Videregående uddannelse

8.894.000

10,9%

11.589.000

14,2%

9.446.000

11,6%

Alle i gruppen 25-64 år

-5.724.000

-2,4%

-13.865.000

-6,5%

-16.401.000

-10,2%

Anmærkning: Der er afrundet til nærmeste tusinde.

Andre befolkningsprognoser er dog langt mere negative på denne prognose. Et studie fra FN finder f.eks., at den europæiske arbejdsstyrke står til at falde med 95 mio. personer i 2050 sammenlignet med 2015. Størst er faldet i Tyskland, hvor faldet forventes at blive 7 mio. personer, og i Frankrig vil det ende på omkring 3,9 mio. personer.1

EU ser altså overordnet ind i en periode, hvor kernearbejdsstyrken skrumper, og hvor vi derfor - under forudsætning af nuværende uddannelsesmønstre - vil se et stigende mismatch på arbejdsmarkedet, hvis efterspørgslen efter kompetencer forbliver den samme. Efterspørgslen vil derfor sandsynligvis ikke kunne tilpasse sig udbuddet fuldstændigt, givet de store ændringer på den korte tidshorisont.

En rapport fra 2018 af EU-Kommissionen (baseret på tal fra 2011) finder grundlæggende de samme tendenser som i dette brief.2  EU-Kommissionen viderebygger dog analysen ved at fremskrive efterspørgselsmønstrene på arbejdsmarkedet. De finder, at selvom efterspørgslen efter højtuddannet arbejdskraft forventes at vokse, vil den stigende efterspørgsel ikke kunne matche det endnu hurtigere voksende udbud af højtuddannet arbejdskraft.

EU-landene står overfor en fælles udfordring

Laver man samme analyse på de enkelte medlemslande, er konklusionen, at alle EU-lande ser ind i stigende mismatch på arbejdsmarkedet, mens der kan være forskelle i den generelle demografiske udviking og dermed også udfordring, jf. figur 2.

Overordnet danner der sig alligevel et samlet billede af, at der særligt vil blive færre ufaglærte i alle lande med undtagelse af Estland og Litauen.

For Danmarks vedkommende ser vi ind i 2030 med 43.000 færre ufaglærte, 104.000 færre personer med en faglært eller gymnasial uddannelse, men vil til gengæld få 190.000 flere personer med en videregående uddannelse. Det svarer til en udvikling på henholdsvis -8 pct., -9 pct. og +15 pct. for de forskellige uddannelsesgrupper. Tallene for Danmark bekræfter derved tendensen fra lignende undersøgelser, som f.eks. Arbejderbevægelses Erhvervsråd har foretaget, der har vist en mangel på 99.000 faglærte i 2030.3

Ser vi mod Tyskland, finder vi, at landet vil opleve et fald i antallet af personer mellem 25-64 år på 1,4 mio. mod 2030, svarende til et fald på 3,2 pct. Det et stort tal, men blegner faktisk ved siden af den tyske regerings egne fremskrivninger, hvor den demografiske udviklingsprognose er kraftigere. Det tyske økonomiministerium regner med en tilbagegang på 3,9 mio. personer i 2030 i befolkningsgruppen 20 til 64-årige.4  Andre rapporter kommer helt op på et fald i den tyske arbejdsstyrke på 7,2 mio. i 2035.5

I appendiks kan man dykke mere ned i de enkelte medlemslande.

Mismatch på arbejdsmarkederne kan intensivere kampen om arbejdskraften

Når ingen lande går fri, risikerer man også, at EU-landene ender i en situation, hvor konkurrencen om arbejdskraften stiger. Det vil alt andet lige skabe et opadgående lønpres, og kan derved gøre det sværere for centralbankerne at sikre en stabil inflation.

Et land som Danmark er generelt i stand til at betale gode lønninger men vil nok også skulle betale mere i fremtiden. Ser vi mod lande som Tyskland, Sverige og Polen, hvor vi traditionelt henter arbejdskraft fra, så vil alle tre lande kommer til at mangle de samme uddannelsesgrupper som os. Dette vil også potentielt gøre det sværere for Danmark at hente udenlandsk arbejdskraft med de nødvendige kompetencer inden for EU’s grænser i fremtiden. Danmark står dog stadig godt, da der også er andre parametre end løn, som f.eks. arbejdsforhold, der betyder noget i valget af arbejdsplads.

Hvis man skal måle mismatchet på arbejdsmarkedet, kan man tage halvdelen af den numeriske værdi i udviklingen i uddannelsesgrupperne og sammenholde med arbejdsstyrkens6  samlede størrelse i 2030. Det giver et billede af, hvor mange procent af arbejdsstyrken, der skal uddannes anderledes, hvis arbejdsgiverne skulle have adgang til samme kompetencer som i dag, uden dog at tage højde for den generelle demografiske udvikling.

Som det fremgår af figur 3, ser EU ind i, at 5,1 pct. af arbejdsstyrken skal uddannes anderledes. Danmark har en lidt højere andel på 5,5 pct. Laveste andel finder man i Estland med 2,2 pct., mens Portugal har den relativt største udfordring med 10,8 pct.

Det betyder, at der i hele EU skal uddannes 23,5 mio. personer anderledes i 2030. For Danmarks vedkommende vil det være 335.000 personer i 2030. Og i Italien hvor antallet af personer er højest, er der tale om hele 3,8 mio. personer i 2030.

I appendiks kan man finde tallene for de enkelte lande.

Manglende hænder kan sætte en stopper for den grønne omstilling

I de kommende år skal EU udbygge den vedvarende energi samtidigt med, at energibehovet skal reduceres. Udfordringerne for den grønne omstilling står i kø, men selv hvis EU lykkes med at skaffe den nødvendige finansiering, sikre de nødvendige råstoffer og mineraler, afbureaukratisere og sikre de optimale rammevilkår, udestår der stadig problemer med manglende arbejdskraft. Allerede i dag melder flere virksomheder om manglende hænder med de nødvendige grønne kompetencer.7

Læs også

green industry
Økonomisk politik

Europas konkurrenceevne er under pres fra flere fronter, og debatten stikker i mange retninger. Anders Overvad forsøger at samle de mange tråde og se på, hvad EU gør for at løse de mange udfordringer.

Det vil kræve rigtig mange hænder at energirenovere den europæiske bygningsmasse, lægge de nødvendige rør, opføre vindmøller, montere solceller og udbygge elnettet. Alene i Danmark forventer den grønne tænketank Concito en stigning i grønne kompetencer på 20.000 personer i 2030 sammenlignet med i dag.8

Det er ikke kun i Danmark, at man ser denne udvikling. I Tyskland manglede man i 2022 60.000 personer, som kunne installere varmepumper. Og med de tyske klimaambitioner forventes problemet kun at vokse.9

Den grønne omstilling kommer også til at betyde, at en lang række ’brune’ jobs vil forsvinde. En rapport fra EU-Kommissionen viser, at disse jobs i dag overvejende befinder sig i Syd- og Østeuropa.10  Det øger også behovet for efteruddannelse, så de medarbejdere, der mister deres job, kan omskoles til andre.

Udfordringerne med en skrumpende arbejdsstyrke er vedvarende

Kigger man fremad, vil den forventede udvikling i EU’s befolkning tilskrive, at andelen mellem 15 og 64 år generelt er faldende mod 50 pct. af den samlede befolkning i 2100 - sammenlignet med 64 pct. i 2022. Samtidig stiger den andel af befolkningen, som er ældre end 65 år, fra lidt mere end en femtedel til næsten en tredjedel, jf. figur 4.

Udviklingen i EU's befolkning

Dette har flere konsekvenser. For det første vil en stigende andel af arbejdsstyrken skulle forsørge og passe den resterende gruppe.11  Dernæst har en faldende arbejdsstyrke negative påvirkning på de økonomiske udsigter.12  Dertil vil det også betyde betragtelige merudgifter for en række medlemslande.

OECD har kortlagt, at stigende pensions- og sundhedsrelaterede udgifter for en række EU-lande vil udgøre en merudgift på 0,6 pct. af BNP i 2030.13

Disse udgifter kommer på et tidspunkt, hvor de offentlige finanser i forvejen er pressede af udgifter til den grønne omstilling og stigende forsvarsudgifter.

En større arbejdsstyrke og efteruddannelse kan modvirke udfordringerne

EU’s problem med en faldende arbejdsstyrke kan være svært at løse inden 2030, og da udfordringen vokser mod 2050, er der ingen grund til at sidde på hænderne. Selvom håndtagene er velkendte, er det dog på ingen måde en let udfordring at løse.

Da arbejdsmarkedspolitik er en national kompetence, er det op til medlemslandene selv at føre den nødvendige politik, og dette er hverken populært, nemt eller gratis. Fælles for de nødvendige reformer er, at de bør øge den generelle produktivitet og udvide arbejdsstyrken ved enten at øget deltagelsen eller hæve pensionsalderen. Dertil kan EU-Kommissionen være med til at gøre det nemmere at tiltrække arbejdskraft uden for EU.

Produktivitetsreformer kan være en medvirkende løsning. Generelt vil det være gavnligt med et produktivitetsfokus i medlemslandene, da produktivitetsgevinster er med til at frigøre hænder. Dette understøtter EU-Kommissionen allerede medlemslandene i gennem det europæiske semester, hvor EU-Kommissionen kan foreslå økonomiske reformer.

Herunder vil det være gavnligt at se mod digitaliseringsgevinster; og her vil nogle værktøjer være mere oplagte end andre. Mens automatisering kan være med til at frigøre efterspurgte hænder, vil kunstig intelligens, herunder f.eks. ChatGBT el.lign. sprogmodeller, snarere frigøre arbejdskraft i de øvre uddannelseslag, hvorfor manglen på faglærte næppe afhjælpes.

Et større arbejdsudbud og pensionsreformer vil i flere lande være oplagt. Der er blandt de europæiske lande stor forskel på pensionsalderen. Hvor danskerne har udsigt til en pensionsalder på 74 år, viser tal fra OECD, at slovenerne kun har udsigt til en pensionsalder på 62 år.14  For flere lande vil det altså være gavnligt at få befolkningen til at blive længere på arbejdsmarkedet, men det er ikke nødvendigvis populært.

Pensionsalder i OECD-lande

Det har den danske regering bl.a. måtte indse, da de fjernede Store Bededag og vidnede store fald i meningsmålingerne.15  I Frankrig har præsident Emanuel Macron fået stor kritik i befolkningen for at hæve pensionsalderen til 64 år.16  Skal lande lykkedes med at hæve pensionsalderen, er det derfor vigtigt, at den sættes, så folk ikke er nedslidt inden de når pensionsalderen.

Læs også

© European Union, 2022, Photographer: Dati Bendo
Frankrig

Et kaotisk forløb om den franske pensionsreform har givet et opløst centrum-højre i parlamentet. Kun Marine Le Pen ser for alvor ud til at have gavn heraf.

Øget erhvervsdeltagelse vil også være værd at se på. I gennemsnit har EU en erhvervsdeltagelse på ca. 72 procent, hvilket er 5,5 procentpoint lavere end den danske, jf. figur 7. Her er der mulighed for at høste flere lavthængende frugter. F.eks. har Italienske kvinder den laveste erhvervsdeltagelse i EU på knap 56 pct., hvor den højeste erhvervsdeltagelse på lidt mere end 86 pct. findes blandt mænd fra Nederlandene.

Det vil være oplagt at se på, hvordan man kan få flere ind på arbejdsmarkedet fra grupper med lavere erhvervsdeltagelse. Dette vil dog kræve kulturelle ændringer – og at staterne f.eks. fordrer kvinders deltagelse igennem f.eks. investeringer i børnepasning. Af samme årsag har EU-Kommissionen også en ambition om at øge erhvervsdeltagelsen blandt kvinder.17

Arbejdskraft hentet uden for EU kan afhjælpe problemerne. Sammenligner man befolkningsfordelingen i Europa med Afrika i 2030, så kan det være en mulighed at hente arbejdskraft fra EU’s sydlige naboer. Det vil dog kræve en omskoling til det europæiske arbejdsmarked.

Efteruddannelse kan sikre de nødvendige kompetencer. Udover at sikre en voksende arbejdsstyrke, er det også nødvendigt for EU-landene at have et stort fokus på efteruddannelse. Det er heller ikke nødvendigvis let. Tænketanken Bruegel finder f.eks. et interessant paradoks i, at de fleste på arbejdsmarkedet anerkender behovet for livslang læring, men ikke for dem selv – hvilket øger behovet for vejledning og oplysning.18  Dertil vil et fokus på jobkvalitet gavne, da dette kan forlænge deltagelse i arbejdsstyrken.19

Konklusion

Den europæiske kernearbejdsstyrke forventes at skrumpe med 5,7 mio. personer frem mod år 2030. Fastholdes de nuværende uddannelsesmønstre er der en risiko for, at der kommer et betydeligt mismatch på arbejdsmarkedet, hvis efterspørgslen efter arbejdskraft ikke ændres nævneværdigt. EU ser ind i 2030 med helholdsvis 8,4 mio. færre ufaglærte, 6,2 mio. færre personer med en faglært eller gymnasial uddannelse, og en stigning på 8,9 mio. personer med en videregående uddannelse.

Skal virksomhederne råde over de samme kompetencer som i dag, vil 23,5 mio. personer skulle have et andet uddannelsesniveau, svarende til 5,1 pct. af arbejdsstyrken. Dette indikerer et voksende mismatch mellem udbudte og efterspurgte kompetencer på arbejdsmarkedet.

Udfordringen er den samme i alle de europæiske lande, dog i varierende grad. Det stiller Danmark i en uheldig situation, da de uddannelsesgrupper, som vi kommer til at mangle, også er dem, der mangler i resten af EU. Dette betyder en voksende konkurrence om den europæiske arbejdskraft, og det kan skabe et stigende lønpres.

Udfordringerne for alle lande og derved EU som helhed bliver kun større jo længere vi kigger frem. Heldigvis åbner en længere tidshorisont op for flere løsningsmuligheder.

Samlet set peger det ændrede arbejdskraftsudbud mod politiske løsninger, der centrerer sig omkring produktivitetsforbedringer, forøgelser af erhvervsdeltagelsen, hævelse af pensionsalderen, mulighederne for udenlandsk arbejdskraft og ikke mindst efteruddannelse.

Lykkedes EU ikke med at udvide arbejdsstyrken bliver det svært at holde gang i den økonomiske vækst, men også sværere at løse udfordringer såsom den grønne omstilling.

Appendiks

Tabel 1. Ændring i antallet af ufaglærte personer efter land ift. 2022

 

2030

2040

2050

 

Antal personer

Procent

Antal personer

Procent

Antal personer

Procent

EU 27

-8.398.000

-17,2%

-13.865.000

-28,4%

-16.401.000

-33,6%

Belgien

-214.000

-20,0%

-255.000

-23,8%

-286.000

-26,8%

Bulgarien

-52.000

-8,7%

-99.000

-16,6%

-156.000

-26,0%

Tjekkiet

6.000

1,9%

26.000

8,1%

28.000

8,7%

Danmark

-43.000

-7,9%

-43.000

-7,9%

-45.000

-8,1%

Tyskland

-236.000

-3,1%

-727.000

-9,7%

-765.000

-10,2%

Estland

4.000

6,0%

2.000

3,2%

-8.000

-10,6%

Irland

-101.000

-31,3%

-146.000

-45,4%

-166.000

-51,4%

Grækenland

-385.000

-35,7%

-602.000

-55,8%

-731.000

-67,7%

Spanien

-1.141.000

-12,1%

-1.973.000

-20,9%

-2.655.000

-28,2%

Frankirg

-1.232.000

-22,0%

-1.708.000

-30,5%

-1.915.000

-34,2%

Kroatien

-93.000

-37,3%

-141.000

-56,5%

-150.000

-59,9%

Italien

-2.504.000

-21,4%

-4.403.000

-37,6%

-5.086.000

-43,4%

Cypern

-13.000

-18,0%

-17.000

-22,9%

-20.000

-27,4%

Letland

-2.000

-2,3%

-12.000

-15,1%

-25.000

-30,1%

Litauen

6.000

7,0%

-7.000

-8,2%

-22.000

-26,7%

Luxembourg

-8.000

-11,8%

-15.000

-21,6%

-14.000

-20,5%

Ungarn

-56.000

-8,2%

-107.000

-15,6%

-135.000

-19,7%

Malta

-11.000

-10,7%

-13.000

-12,2%

-16.000

-15,2%

Nederlandene

-432.000

-25,0%

-655.000

-38,0%

-715.000

-41,4%

Østrig

-105.000

-14,9%

-167.000

-23,7%

-179.000

-25,4%

Polen

-240.000

-17,6%

-325.000

-23,8%

-359.000

-26,3%

Portugal

-684.000

-31,4%

-1.140.000

-52,3%

-1.371.000

-62,9%

Rumænien

-190.000

-10,2%

-354.000

-19,0%

-541.000

-29,1%

Slovenien

-33.000

-33,0%

-49.000

-48,6%

-53.000

-52,4%

Slovakiet

-26.000

-13,3%

-23.000

-11,9%

-39.000

-19,9%

Finland

-36.000

-11,6%

-37.000

-11,9%

-51.000

-16,5%

Sverige

-50.000

-8,1%

-34.000

-5,5%

-30.000

-4,9%

Anmærkning: Der er afrundet til nærmeste tusinde

Tabel 2. Ændring i antallet af personer med en faglært eller gymnasial uddannelse efter land ift. 2022

 

2030

2040

2050

 

Antal personer

Procent

Antal personer

Procent

Antal personer

Procent

EU 27

-6.220.000

-5,8%

-13.115.000

-12,2%

-17.281.000

-16,0%

Belgien

-46.000

-2,1%

-71.000

-3,2%

-76.000

-3,4%

Bulgarien

-229.000

-11,3%

-460.000

-22,7%

-635.000

-31,4%

Tjekkiet

-254.000

-6,6%

-633.000

-16,4%

-891.000

-23,1%

Danmark

-104.000

-8,7%

-226.000

-18,9%

-245.000

-20,5%

Tyskland

-2.060.000

-9,0%

-3.960.000

-17,3%

-4.181.000

-18,3%

Estland

-22.000

-6,4%

-38.000

-11,1%

-44.000

-13,0%

Irland

28.000

3,1%

72.000

7,9%

49.000

5,3%

Grækenland

-127.000

-4,9%

-469.000

-18,3%

-779.000

-30,4%

Spanien

-34.000

-0,6%

-307.000

-5,0%

-851.000

-14,0%

Frankirg

-725.000

-5,2%

-1.043.000

-7,4%

-1.185.000

-8,5%

Kroatien

-114.000

-8,9%

-220.000

-17,2%

-321.000

-25,0%

Italien

337.000

2,5%

-126.000

-0,9%

-661.000

-4,9%

Cypern

-18.000

-9,8%

-40.000

-21,4%

-46.000

-24,9%

Letland

-108.000

-20,5%

-179.000

-33,9%

-210.000

-39,7%

Litauen

-174.000

-23,1%

-310.000

-41,3%

-356.000

-47,4%

Luxembourg

3.000

2,8%

7.000

6,5%

13.000

11,7%

Ungarn

-206.000

-6,8%

-461.000

-15,1%

-625.000

-20,5%

Malta

26.000

25,3%

47.000

46,0%

55.000

53,8%

Nederlandene

-82.000

-2,4%

-288.000

-8,6%

-310.000

-9,2%

Østrig

-215.000

-8,5%

-381.000

-15,1%

-398.000

-15,8%

Polen

-1.910.000

-15,4%

-3.147.000

-25,3%

-4.237.000

-34,1%

Portugal

186.000

11,7%

158.000

9,9%

60.000

3,8%

Rumænien

-727.000

-11,4%

-1.578.000

-24,7%

-2.001.000

-31,3%

Slovenien

-59.000

-10,1%

-91.000

-15,6%

-121.000

-20,7%

Slovakiet

-230.000

-11,6%

-458.000

-23,0%

-647.000

-32,6%

Finland

-33.000

-2,5%

-19.000

-1,4%

-70.000

-5,4%

Sverige

-124.000

-5,9%

-110.000

-5,2%

31.000

1,4%

Anmærkning: Der er afrundet til nærmeste tusinde

Tabel 3. Ændring i antallet af personer med en videregående uddannelse efter land ift. 2022

 

2030

2040

2050

 

Antal personer

Procent

Antal personer

Procent

Antal personer

Procent

EU 27

8.894.000

10,9%

11.589.000

14,2%

9.446.000

11,6%

Belgien

264.000

9,5%

425.000

15,3%

485.000

17,4%

Bulgarien

-7.000

-0,7%

-76.000

-6,8%

-190.000

-17,1%

Tjekkiet

243.000

16,1%

375.000

24,9%

344.000

22,8%

Danmark

190.000

15,0%

241.000

19,0%

279.000

22,0%

Tyskland

881.000

6,1%

1.193.000

8,2%

1.633.000

11,3%

Estland

5.000

1,7%

10.000

3,5%

-1.000

-0,5%

Irland

258.000

18,1%

428.000

30,1%

408.000

28,7%

Grækenland

40.000

2,1%

-43.000

-2,2%

-227.000

-11,5%

Spanien

1.313.000

12,1%

1.436.000

13,2%

896.000

8,3%

Frankirg

1.762.000

12,6%

2.329.000

16,6%

2.133.000

15,2%

Kroatien

46.000

8,9%

75.000

14,6%

45.000

8,7%

Italien

979.000

15,2%

1.335.000

20,7%

1.068.000

16,6%

Cypern

44.000

17,9%

66.000

27,0%

69.000

28,3%

Letland

-14.000

-3,6%

-41.000

-10,3%

-81.000

-20,4%

Litauen

53.000

7,3%

38.000

5,3%

-27.000

-3,7%

Luxembourg

52.000

26,8%

89.000

45,4%

101.000

51,6%

Ungarn

109.000

7,0%

98.000

6,3%

-40.000

-2,6%

Malta

39.000

41,6%

74.000

79,0%

88.000

93,6%

Nederlandene

695.000

16,9%

954.000

23,2%

1.090.000

26,5%

Østrig

176.000

9,9%

256.000

14,4%

285.000

16,0%

Polen

1.029.000

14,4%

1.350.000

18,9%

464.000

6,5%

Portugal

263.000

15,2%

269.000

15,6%

149.000

8,6%

Rumænien

216.000

10,8%

202.000

10,1%

-6.000

-0,3%

Slovenien

36.000

7,9%

49.000

10,7%

17.000

3,7%

Slovakiet

92.000

10,2%

123.000

13,6%

66.000

7,4%

Finland

65.000

5,4%

86.000

7,2%

43.000

3,6%

Sverige

354.000

13,7%

585.000

22,6%

707.000

27,3%

Anmærkning: Der er afrundet til nærmeste tusinde

Tabel 4. Ændring i antallet af 25-64 årige efter land ift. 2022
  2030 2040 2050
  Antal personer Procent Antal personer Procent Antal personer Procent
EU 27 -5.724.000 -2,4% -15.390.000 -6,5% -24.236.000 -10,2%
Belgien 4.000 0,1% 99.000 1,6% 122.000 2,0%
Bulgarien -288.000 -7,7% -636.000 -17,0% -981.000 -26,3%
Tjekkiet -6.000 -0,1% -232.000 -4,1% -520.000 -9,2%
Danmark 43.000 1,4% -28.000 -0,9% -10.000 -0,3%
Tyskland -1.415.000 -3,2% -3.493.000 -7,8% -3.314.000 -7,4%
Estland -12.000 -1,7% -25.000 -3,5% -53.000 -7,5%
Irland 185.000 7,0% 354.000 13,3% 291.000 10,9%
Grækenland -472.000 -8,4% -1.114.000 -19,9% -1.737.000 -31,0%
Spanien 138.000 0,5% -844.000 -3,2% -2.611.000 -9,9%
Frankirg -194.000 -0,6% -422.000 -1,3% -967.000 -2,9%
Kroatien -162.000 -7,9% -286.000 -14,0% -426.000 -20,8%
Italien -1.188.000 -3,7% -3.194.000 -10,1% -4.679.000 -14,8%
Cypern 12.000 2,4% 9.000 1,8% 3.000 0,5%
Letland -125.000 -12,4% -232.000 -23,0% -316.000 -31,3%
Litauen -116.000 -7,4% -279.000 -17,9% -405.000 -25,9%
Luxembourg 47.000 12,6% 81.000 21,6% 100.000 26,6%
Ungarn -153.000 -2,9% -469.000 -8,9% -800.000 -15,1%
Malta 53.000 17,7% 108.000 35,8% 126.000 42,0%
Nederlandene 181.000 2,0% 11.000 0,1% 65.000 0,7%
Østrig -144.000 -2,9% -292.000 -5,8% -292.000 -5,8%
Polen -1.121.000 -5,4% -2.121.000 -10,1% -4.132.000 -19,7%
Portugal -236.000 -4,3% -713.000 -13,0% -1.162.000 -21,1%
Rumænien -701.000 -6,8% -1.730.000 -16,9% -2.547.000 -24,8%
Slovenien -56.000 -4,9% -91.000 -7,9% -156.000 -13,6%
Slovakiet -164.000 -5,3% -358.000 -11,6% -620.000 -20,1%
Finland -3.000 -0,1% 31.000 1,1% -77.000 -2,7%
Sverige 180.000 3,4% 441.000 8,3% 707.000 13,3%
Anmærkning: Der er afrundet til nærmeste tusinde

Tabel 5. Mismatch på arbejdsmarkedet i 2030

 

Antal personer

Procent

EU 27

23.511.000

5,1

Belgien

523.000

4,3

Bulgarien

288.000

4,2

Tjekkiet

503.000

4,4

Danmark

336.000

5,5

Tyskland

3.178.000

3,7

Estland

31.000

2,2

Irland

387.000

6,8

Grækenland

553.000

5,4

Spanien

2.488.000

4,7

Frankirg

3.719.000

5,6

Kroatien

253.000

6,7

Italien

3.821.000

6,3

Cypern

75.000

7,3

Letland

125.000

7,0

Litauen

232.000

8,0

Luxembourg

64.000

7,5

Ungarn

372.000

3,6

Malta

76.000

10,7

Nederlandene

1.209.000

6,4

Østrig

496.000

5,1

Polen

3.180.000

8,0

Portugal

1.133.000

10,8

Rumænien

1.132.000

5,9

Slovenien

129.000

5,9

Slovakiet

348.000

6,0

Finland

133.000

2,4

Sverige

528.000

4,8

Anmærkning: Der er afrundet til nærmeste tusinde

  • 1https://totalent.eu/charles-kenny-cgd-the-labour-shortage-is-europes-real-migrant-crisis/
  • 2https://www.cedefop.europa.eu/files/3077_en.pdf
  • 3https://www.ae.dk/analyse/2021-03-danmark-mangler-99000-faglaerte-i-2030
  • 4https://www.bmwk.de/Redaktion/DE/Dossier/fachkraeftesicherung.html
  • 5https://doku.iab.de/kurzber/2021/kb2021-25.pdf
  • 6Stadig kun for de 25 til 64-årige.
  • 7https://www.ft.com/content/ec47ede3-773a-4bdd-a1e9-1a7f48037099
  • 8https://concito.dk/files/media/document/Ny%20analyse.pdf
  • 9https://www.cleanenergywire.org/news/lack-skilled-workers-could-put-germanys-energy-transition-risk
  • 10https://economy-finance.ec.europa.eu/system/files/2022-12/dp176_en_green%20transition%20labour.pdf
  • 11https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2022/729461/EPRS_STU(2022)729461_EN.pdf
  • 12https://www.kfw.de/%C3%9Cber-die-KfW/Newsroom/Aktuelles/News-Details_744960.html
  • 13https://www.oecd.org/economy/growth/scenarios-for-the-world-economy-to-2060.htm
  • 14https://www.oecd.org/publications/oecd-pensions-at-a-glance-19991363.htm
  • 15https://www.berlingske.dk/politik/vaelgerne-stroemmer-til-sf-efter-balladen-om-store-bededag
  • 16https://www.information.dk/udland/2023/03/macron-fastholder-udskaeldt-pensionsreform-accepterer-vaere-upopulaer-foer-ny-strejkedag?lst_cntrb
  • 17https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0241
  • 18https://www.bruegel.org/event/and-ahead-skills-more-resilient-eu-workforce
  • 19https://www.etui.org/publications/labour-shortages-turning-away-bad-jobs

Tænketanken EUROPA indtager ikke holdninger som organisation. Denne tekst repræsenterer alene – som alle udgivelser fra Tænketanken EUROPA – forfatterens/forfatternes betragtninger.

European Union, 2012, Bruno Portela
Abonner på vores nyhedsbrev

Bliv opdateret på europæisk politik og hele verdenssituationen

* obligatorisk

Tænketanken EUROPA bruger ovenstående oplysninger til at sende dig vores nyhedsbrev og invitationer til arrangementer. Vi behandler dine oplystninger, indtil du tilbagekalder dit samtykke.

Kontakt

Anders Overvad

Anders Overvad

Indhold