Fremtidens europæiske og danske handelspolitik: robusthed og pragmatisme i en konfliktfyldt verden
EU og Danmark bør i den kommende tid prioritere en handelspolitik med fokus pragmatisme og at skabe robusthed for det europæiske og danske samfund.
Hovedkonklusioner
Regeringen arbejder nu med en ny udenrigspolitisk strategi, og det forventes at et af hovedkapitlerne vil være at skabe et mere robust dansk samfund.
EU´s handelspolitik er et af de redskaber der bør prioriteres og udvikles for at nå resultater på dette område.
Danmark bør bidrage med forslag til at udvikle handelspolitikken til i højere grad at fokusere på import og mere sikre forsyningskæder.
Strategisk autonomi i EU har hidtil haft fokus på industripolitiske tiltag men de vil ofte være omkostningskrævende og kan forringe EU-virksomheders konkurrenceevne globalt.
Dette papir giver bud på, hvilke handelspolitiske håndtag Danmark og EU kan anvende for at skabe et mere robust og modstandsdygtigt samfund.
En geopolitisk verden nødvendiggør en robust og pragmatisk EU-handelspolitik
På få år er verden ændret. Fra at være en globaliseret verden styret af markedskræfterne og global handel til nu at være præget af geopolitiske spændinger og en mere regionalt opdelt samhandel. Denne udvikling gør det nødvendigt for Danmark og EU at lægge en ny handelspolitisk linje for, under de nye omstændigheder, at sikre de bedst mulige vilkår for borgere og virksomheder i Danmark og i de øvrige EU-lande.
Industripolitik og strategisk autonomi – fordele og ulemper
EU fokuserer allerede meget på strategisk autonomi gennem mere selvforsyning og her peges der ofte på øget anvendelse af industripolitiske løsninger, hvor strategisk produktion i højere grad udbygges inden for EU. Dette vil imidlertid kræve betydelig statsstøtte, EU- virksomhedernes globale konkurrenceevne kan belastes og nødvendige underleverancer fra ikke pålidelige lande kan vise sig at være sårbare. Det kan være nødvendigt med nøje udvalgte industripolitiske projekter i EU-landene, men handelspolitikken må anvendes optimalt for at begrænse disse mest muligt.
WTO har begrænset handlemulighed
Udviklingen i Kina, krigen i Ukraine og EU´s behov for digital og grøn omstilling har betydet at EU-lande og -virksomheder står over for en massiv transformation, hvor det er nødvendigt at finde nye relationer for både eksport, import og investeringer.
Fremover vil en stort set handlingslammet Verdenshandelsorganisation (WTO) næppe kunne levere de nødvendige rammer for en sikker og regelreguleret verdenshandel.
USA og Kina
Kina bliver mere og mere fokuseret på at sikre egne forsyninger og skabe alliancer med lande, der kan levere de nødvendige råvarer, og som samtidig har politisk forståelse for den autokratiske kapitalisme, og skepsis over for vesten som kendetegner nutidens Kina
USA har under Præsident Biden et stykke af vejen fastholdt en ”America First ”politik med øget selvforsyning og afvist frihandelsaftaler med alle, undtagen de nærmeste lande, og her er EU ikke omfattet!
Nødvendigheden af en robust og pragmatisk handelspolitik
EU´s udenrigspolitiske styrke er i høj grad baseret på den betydelige økonomiske og handelsmæssige kapacitet, som regionen råder over. I EU´s samlede udenrigspolitik er en robust og pragmatisk handelspolitik, der i højere grad sigter på import og sikre forsyningskæder, nu mere nødvendig end nogensinde. Handelspolitikken bliver derfor også afgørende for den danske udenrigspolitiske strategi.
Det handelspolitiske arbejde må blive en endnu vigtigere del af dansk udenrigspolitik fremover.
Tænketanken EUROPA indtager ikke holdninger som organisation. Denne tekst repræsenterer alene – som alle udgivelser fra Tænketanken EUROPA – forfatterens/forfatternes betragtninger.
Abonner på vores nyhedsbrev
Bliv opdateret på europæisk politik og hele verdenssituationen