Kommentar

Det ty­ske valg bli­ver tæt – al­li­ge­vel be­hø­ver dan­ske virk­som­he­der ikke vente på ud­fal­det for at læg­ge en tys­klands­stra­te­gi

Foto: Federal Ministry of Finance/Thomas Koehler; gruene.de; CDU/Laurence Chaperon

Denne klumme blev publiceret i Børsen d. 23. August 2021. 

Den 26. september går tyskerne til valg efter 16 år med Angela Merkel som kansler. Valget er tæt, og derfor er det langt fra sikkert, hvilken regeringskoalition Tyskland ender med.

Under normale omstændigheder ville uklarhed om valgets udfald gøre det sværere for danske virksomheder at lægge en tysklandsstrategi for de kommende år. Heldigvis står vi i en situation, hvor tyskerne allerede har bundet sig til to ambitiøse mål, nemlig et grønnere og mere digitalt Tyskland.

At tyskerne tager klima alvorligt ses bl.a. ved, at den tyske forfatningsdomstol i foråret dømte den vedtagne klimalov forfatningsstridig, fordi den ikke var konkret nok i forhold til, hvordan CO2-udledningen skal reduceres. Ligesom Forbundsdagen i juni strammede de tyske klimamål, så udledningen i 2030 nu reduceres med 65 pct. frem for 55 pct. En indsats, som går hånd i hånd i med det europæiske samarbejde, hvor medlemslandene har forpligtet sig til at reducere den samlede udledning med 55 pct. i forhold til 1990. Der følger penge med de politiske ambitioner.

Sidste år vedtog EU en genopretningsfond, hvor Kommissionen netop har godkendt den tyske regerings plan for brug af 11,2 mia. euro fra fonden over de kommende år til klimaformål. Også digitalisering har stor politisk fokus, bl.a. fordi vaccineudrulning med fax, blyant og papir endnu engang har vist, hvor meget tyskerne halter bagud på det digitale område. Der er derfor lagt op til massive investeringer i udrulningen af 5G netværk og en øget digitalisering af det offentlige. Faktisk er Tyskland det eneste land i EU, som har afsat en større andel fra EU’s genopretningsfond til digitalisering end til klima. De vil i de kommende år kunne investere 14 mia. euro her. Derudover har Tyskland afsat egne midler på deres finanslov til både grøn og digital omstilling.
Valget bliver tæt, og koalitionsforhandlingerne kan denne gang blive langvarige. Men danske virksomheder med fokus på digitalisering og klima behøver ikke at sidde på hænderne og afvente optællingen af stemmerne. Auf geht's - Tu es einfach! 

 

Tænketanken EUROPA indtager ikke holdninger som organisation. Denne tekst repræsenterer alene – som alle udgivelser fra Tænketanken EUROPA – forfatterens/forfatternes betragtninger.

Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev og få analyser, notater og invitationer til events før alle andre.